بررسی محصولات ترمووود ایرانی
نوشته شده توسط : rahman sadeghi

ترمووود ایرانی و تولید آن در داخل کشور را می‌توان از مهم ترین دستاوردها و پشرفت‌های صنعت چوب کشور دانست. فرآیند تولید تمووود ایرانی که با استفاده از آن می‌توان مقاومت و استحکام چوب را در مقابل شرایط محیطی به ویژه در برابر حرارت چندین برابر نمود.

در سال‌های اخیر و با توجه به افزایش  تقاضا جهت خرید ترمووود، کارشناشان و متخصصان ایرانی بر این شدند تا با ساخت و راه اندازی ابزارهای مخصوص و مورد نیاز چوب ترمووود این محصول پر طرفدار را بومی سازی کنند. و از سال 1391 این امر در صنعت چوب کشور محقق شد و تولید چوب  ترموود ایرانی اغاز شد.

به طور کلی استفاده از چوب از گذشته تا کنون در صنایع مختلف بسیار پرکاربرد بوده است. در توضیح فرآیند تولید ترمووود می‌توان چنین گفت که این فرآیند  تلفیقی از مجاورت چوب با حرارت و بخار آب است.

این روش از فرآیندهای شیمیایی که به کیفیت چوب صدمه میزنند را جلوگیری میکند، و در واقع نوعی از فرآوری چوب به شمار می آید هنگامی که چوب تحت تیمار حرارتی قرار گرفته و یا به اصلاح ترمووود می‌شود محصول نهایی چوبی است که از لحاظ رنگ تیره تر از چوب های معمولی بوده اما خاصیت مقاومت آن در برابر حرارت آن را از چوب های معمولی برتر می کند.

ترمووود ایرانی معمولاً در انواع صنایع مانند نمای ساختمان، دکوراسیون داخلی و خارجی، مبلمان داخلی و مبلمان فضای باز، کف پوش ها، در و پنجره و حتی سونا و استخر کاربرد فراوانی دارد که تنوع این صنایع مهر تائیدی بر کیفیت و انعطاف بالای چوب ترمووود شده ایرانی است.

تفاوت ترمووود فنلاند با ترمووود ایرانی در این است که درتولید ترمووود های فنلاندی از چوب درختان کشور فنلاند  ( کاج فنلاندی ) که جزو چوب های سخت به حساب می آید استفاده میشود.

در تولید ترمووود ایرانی به صورت عمده از چوب های درخت کاج روسی و یا همان چوب روسی ( نراد )استفاده میگردد که دارای بافت نرمی نسبت به چوب های فنلاندی میباشد استفاده میگردد.

خاصیت عایق حرارتی چوب ترمووود ایرانی

به سبب تیمار حرارتی که روی چوب برای انجام فرایند ترمووود کردن صورت می گیرد معمولا چوب ترموود شده می تواند عایق حرارتی مناسبی به شمار بیاید. همین نکته مورد مهم دیگری است که در استفاده از چوب ترموود ایرانی در ساخت سونا باید مورد توجه قرار گیرد.

این موضوع از لحاظ زیست محیطی و اقتصادی می تواند مزیت های فراوانی داشته باشد. از جنبه زیست محیطی حفظ انرژی و جلوگیری از هدر رفتن آن بسیار حائز اهمیت بوده و از جنبه دیگر مسئله اقتصادی در خصوص هزینه های مربوط به تامین انرژی است که می تواند برای افراد دارای اهمیت بالایی باشد.

چوب های ترمووود شده ای که در سونا مورد استفاده قرار می گیرند معمولا نباید دارای پوشش خاصی باشند. منظور از پوشش استفاده از لاک یا رنگ های مخصوص است.

علت این امر را می توان مشکلات بهداشتی مطرح نمود. در محیط سونا معمولا پوست انسان به صورت مستقیم با چوب در ارتباط خواهد بود همین امر می تواند موجب انتقال بیماری گردد.

در مواردی استفاده از رنگ های برای چوب ترمووود شده ممکن است سبب بروز انواع حساسیت ها در بدن انسان شود. به همین دلیل به طور کلی گفته می شود بهتر است برای استفاده از چوب ترمووود در سونا از چوبی استفاده شود که عاری از هر گونه فینیشینگی باشد.

موارد استفاده از چوب ترمو وود ایرانی

مهم ترین موارد استفاده از چوب ترمووود شده ایرانی را می توان در صنعت ساختمان سازی مشاهده نمود. پیش تر به استفاده از این گونه چوب ها در نمای ساختمان ها اشاره کردیم. علاوه بر نمای داخلی و خارجی چوب ترمووود شده را می توان به عنوان کف پوش ها در ساختمان مورد استفاده قرار داد.

زیبایی، کیفیت و از همه مهم تر قابلیت شستشوی آسان از جمله ویژگی های منحصر به فرد چوب ترمووود ایرانی به عنوان کف پوش ها به شمار می آِید. علاوه بر کف پوش، در دکوراسیون داخلی می توان طرح هایی را مشاهده نمود که در آن دیوار پوش هایی از جنس چوب وجود دارد.

بسته به این که این دیوار پوش در بخش های داخلی یا خارجی باشند و در معرض چه شرایطی قرار داشته باشند می توان از انواع مختلف چوب ترمووود شده برای آن ها بهره برد.

به طور کلی استفاده از چوب به ویژه چوب ترموود شده در دکوراسیون داخلی جایگاه ویژه ای دارد. این موضوع شامل انواع مبلمان و وسایل مورد استفاده در چیدمان فضا نیز می شود.

در ساختمان سازی نرده، پله و در و پنجره ها از جمله موارد بسیار مهمی هستند که باید از هر دو جنبه کیفیت و زیبایی به آن ها توجه ویژه ای نمود. استفاده از چوب های معمولی برای این موارد به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

زیرا علاوه بر این که قابلیت هایچوب ترمووود شده را ندارند از لحاظ طول عمر نیز نمی توانند با چوب ترمووود شده برابری کنند و همین می تواند از لحاظ اقتصادی به مالکین صدمه وارد کند. در طراحی فضاهای باز نیز استفاده از چوب ترمووود شده در مقایسه با چوب معمولی توصیه می شود.

در طراحی و تولید انواع آلاچیق و مبلمان های فضای خارجی این گونه چوب ها گزینه مناسب تری هستند. به ویژه این که در این شرایط چوب ها در مقابل عوامل محیطی قرار گرفته و امکان پوسیده شدن آن ها بیشتر می شود.

یکی از جالب ترین استفاده های چوب ترمووود شده استفاده از آن در استخر و سونا است. محیط استخر و سونا محیط های مرطوبی هستند و به طور کلی نمی توان از چوب معمولی برای ساخت آن ها بهره برد.

انواع ترمووود ایرانی

ترمووود MENZOWOOD

ترمووود Menzowood با دارا بودن دانش فنی بومی، با ساخت و خرید به روزترین تجهیزات و مدرن ترین ماشین آلات صنایع چوب دنیا پا به عرصه صنایع چوب ایران گذاشت.

این گروه با بهره مندی از مدیران و پرسنل توانمند و متخصص در زمینه مهندسی صنایع چوب با مدارک تحصیلی فوق لیسانس و دکتری مرتبط از دانشگاه تهران به جرات یکی از قویترین تیم های تحقیقاتی دانش بنیان را در زمینه صنایع چوب ایران در اختیار دارد.

ترمووود منزو وود مقاوم ترین و با کیفیت ترین محصول ترمو وود در ایران و یکی از بهترینها در دنیا است. خوراک چوب خام منزو وود از با کیفیت ترین درختان ساسنا و یولکا واقع در جنگلهای تایگای ناحیه مرزی مورمانسک با کشور فنلاند به دست می آید.

ناگفته نماند این همان ناحیه ای است که سالهاست متخصصان جنگلداری کشور فنلاند در آن به پرورش کاج های گونه Pine می پردازند.

چوب خام وارد شده، در کارخانه درون کوره منحصر به فرد Menzowood تبدیل به ترمو وود می‌شود. کوره، خط تولید و کلیه ماشین آلات کارخانه از کشور آلمان وارد شده و یکی از به روز ترین خطوط تولید و فرآوری چوب موجود در دنیا در این صنعت است که در ایران نظیر ندارد.

کلیه محصولات ترمووود Menzowood در دو گرید Thermo S و Thermo D و در سایز های استاندارد جهانی ترمووود تولید می شود که از این لحاظ در ایران منحصر به فرد است.

محصولات پس از تولید وارد مرحله کنترل کیفی شرکت می شوند و پس از بررسی ماکروسکوپی و میکروسکوپی دقیق و پس از دریافت گواهی کیفی برای عرضه آماده می گردند تا با ضمانت تحویل مشتری گردند.

مزایای ترمووود منزو وود

  • تکنولوژی آلمان
  • کیفیت بالا
  • دارای ضمانت
  • قیمت مناسب
  • سایزهای استاندارد
  • تولید در هر دو گرید S و D
  • متناسب با اقلیم ایران
  • عدم استفاده از مواد شیمیایی برای فرآوری چوب
  • مقاوم در برابر قارچ، کپک و نفوذ حشرات
  • دارای مقاومت مکانیکی بالاتر نسبت به سایر رقبای ایرانی و خارجی
حتما بخوانيد: چوب ترمووود ایرانی و تفاوت این محصول با ترمووود فنلاندی

ترمو‌وود TWOOD

ترمووود تی وود (Twood) یکی دیگر از برندهای ایرانی در تولید ترموود است، که از دانش فنی کشور روسیه (twood.ru) در این حوزه استفاده می‌کند، ترمووود تی وود توانسته با کیفیت و قیمت مناسب، به یکی از رقبای برندهای خارجی ترموود در بازار ایران تبدیل شود. قابلیت استفاده از این محصول در طراحی نمای خارجی ساختمان‌ها در کنار صرفه اقتصادی به منظور به کارگیری در متراژهای بالا، این محصول را به یک انتخاب محبوب در بازار بدل کرده است.

  • تولید داخل
  • قیمت مناسب
  • کیفیت مناسب در مقابل قیمت
  • قابلیت استفاده در محیط های مختلف

ترمووود تی وود (Twood) از دو نوع چوب برای تولید ترمووود استفاده می‌کند، یکی چوب درخت کاج پهن برگ یا همان اسپروس (Spruce) و دیگری گونه درختان کاج سوزنی و یا اصطلاحا گونه پاین (Pine) ؛ که هر دو از ترمو‌ وود نوع D است.

چوبهای گونه اسپروس از جنگل های تایگای کشور روسیه استخراج شده ولی گونه پاین عموماً به صورت پرورشی در کشورهای اسکاندیناوی تولید شده و وارد ایران می شود.

ترمووود Twood طی فرایند تولید ترمووود، با استفاده از دانش فنی کشور روسیه، در داخل ایران تولید و به فروش می رسد. محصول ترمووود تی وود به دو دسته زیر تقسیم می شود.

ترمووود MCA

با توجه به سابقه شرکت تولید کننده برند MCA در فرآوری چوب و واردات آن از کشور روسیه، هم اکنون این شرکت چوب مورد نیاز برای تولید ترمووود را از جنگلهای مناطق شمالی روسیه که دارای چوب مرغوبی است تهیه میکند.

همین امر باعت گردیده که با توجه به خط تولید بسیار پیشرفته این شرکت، محصولات تولید آن داری کیفیت و استاندارد لازم باشند.

عمده تولیدات MCA از درختان کاج گونه (PINE) بوده که دارای جلوه بصری زیبا و تراکم مناسب جهت تولید ترمووود با کیفیت است. دسترسی به منبع تهیه چوب مرغوب باعث شده که این برند توان تولید طیف گسترده ای از سایزهای مختلف ترمووود برای کاربردهای گوناگون را داشته باشد.

اگر به دنبال خرید ترمووود با کیفیت و در عین حال با قیمت مناسب هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم که ترمووود MCA را در لیست انتخاب خود قرار دهید

مزایا ترمووود MCA:

  • تولید داخل
  • کیفیت مناسب
  • در دسترس بودن
  • قیمت مناسب نسبت به ترمووود خارجی
  • سایز بندی کامل و گسترده

معایب:

  • کیفیت سطحی پایین تر نسبت به ترمووود فنلاندی
  • قیمت نسبتا بالا در مقابل سایر برندهای تولید داخل





:: برچسب‌ها: ترمووود ,
:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 مهر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: